Otázky Bc SZZ ze sociální psychologie
1. Sociální psychologie
- Vymezit předmět sociální psychologie.
- Lokalizovat postavení sociální psychologie mezi ostatními vědami a vůči ostatním psychologickým disciplínám.
- Charakterizovat pluralitu přístupů v sociální psychologii, vyjmenovat hlavní tradice sociálně-psychologického přístupu.
- Popsat vznik a vývoj sociální psychologie.
- Charakterizovat tradice empirického výzkumu v sociální psychologii.
- Vyjmenovat a vysvětlit specifické sociálně-psychologické metody sběru dat.
2. Proces socializace v sociálně-psychologickém pojetí
- Definovat proces socializace.
- Porovnat hlavní pojetí socializace z hlediska míry dispozic (člověk jako nepopsaná deska versus člověk jako nositel dispozic a pudů) a z hlediska míry aktivity (jednosměrný versus oboustranný proces).
- Popsat hlavní socializační činitele.
- Charakterizovat rozdíly v jejich socializačních modech.
3. Sociální učení
- Charakterizovat sociální učení coby nástroj socializace.
- Vymezit základní typy sociálního učení (posilování, nápodoba, identifikace), podrobně popsat jejich mechanismy a faktory ovlivňující jejich efektivitu.
- Zasadit problematiku sociální učení do vývoje psychologického myšlení.
- Vyjmenovat hlavní autory zabývající se problematikou sociálního učení a charakterizovat jejich přístup.
4. Sociální role
- Definovat pojem sociální role.
- Zasadit pojem sociální role do vývoje sociálně-psychologického myšlení.
- Vyjmenovat hlavní autory zabývající se problematikou sociálních rolí.
- Rozlišit interpersonální a intrapersonální konflikt rolí.
- Objasnit limity konceptu sociální role.
5. Osobnost člověka ze sociálně-psychologického hlediska
- Definovat pojem identita.
- Popsat základní úrovně a oblasti identity.
- Porovnat kategorii identita a sociální role.
- Rozlišit kategorie „Já", „Me" a „Self" (s využitím přístupu W. Jamese a G. H. Meada).
- Vymezit pojmy sebepoznání, sebepojetí, sebehodnocení a vyzdvihnout jejich sociální aspekt.
- Popsat úlohu druhých osob v osobním vývoji člověka.
6. Emoce v sociálně-psychologickém pojetí
- Vysvětlit pojem emoce.
- Popsat hlavní teorie vysvětlující původ a funkce emocí.
- Ukázat rozdíl mezi sociálně-psychologickým a obecně-psychologickým pojetím emocí.
- Popsat složky emocí.
- Charakterizovat úlohu emocí v interpersonálních vztazích, včetně jejich projevů v komunikaci.
7. Sociální interakce a komunikace
- Definovat pojem interakce a komunikace (sociální komunikace), porovnat je.
- Vyjmenovat a charakterizovat typy interakcí.
- Vysvětlit vzestupnou a sestupnou interakční spirálu.
- Popsat jednotlivé prvky komunikace - původce, příjemce, obsah, kanál, kód, šumy.
- Charakterizovat faktory ovlivňující průběh a výsledek komunikace.
8. Verbální a neverbální komunikace
- Definovat verbální a neverbální komunikaci.
- Vysvětlit povahu jazyka, rozlišit jazyk a řeč.
- Popsat rizika/omezení verbální komunikace.
- Popsat funkce neverbální komunikace (zohlednit přístup různých autorů).
- Vyjmenovat a charakterizovat hlavní skupiny neverbálních projevů (mimika, oční kontakt, gesta, postoj, přiblížení, paralingvistické jevy atd.).
9. Interpersonální vztahy
- Definovat sociálně-psychologické pojetí interpersonálních vztahů.
- Charakterizovat faktory determinující podobu interpersonálního vztahu.
- Popsat obvyklé fáze ve vývoji interpersonálního vztahu.
- Vysvětlit pojem afiliace a ukázat jeho různá pojetí.
- Vysvětlit pojem přitažlivost.
10. Agrese a prosociální chování
- Definovat pojem agrese.
- Popsat hlavní teorie vysvětlující původ, vývoj a funkce agrese.
- Vysvětlit rozdíl mezi agresí jednotlivce a agresí skupiny.
- Definovat pojem prosociální chování.
- Popsat hlavní teorie vysvětlující původ, vývoj a funkce prosociálního chování.
- Vysvětlit pojem sociální opora v kontextu prosociálního chování.
11. Sociální vnímání a poznávání
- Definovat sociální percepci a kognici, vysvětlit rozdíly a překryvy mezi nimi.
- Vysvětlit sociální aspekt percepce a kognice (sociální ve smyslu přítomnosti druhých osob nebo ve smyslu vnímání osob).
- Charakterizovat pojem sociální schéma, kategorie, prototyp atd.
- Vysvětlit základní principy chyb v sociálním vnímání a poznávání - kategorizace, selekce, inference.
12. Utváření dojmu o druhých osobách
- Charakterizovat hlavní efekty v sociální percepci - efekt prvního dojmu, efekt následného dojmu, efekt působivosti, efekt novosti atd.
- Vysvětlit úlohu centrálních rysů při vnímání druhých osob.
- Vysvětlit implicitní teorii osobnosti.
13. Kauzální atribuce
- Definovat kauzální atribuce příčin.
- Vysvětlit základní atribuční chybu.
- Popsat atribuční kritéria - distinktivita, konsenzus, konzistence.
- Popsat kovariační princip.
- Vysvětlit využití kauzálních atribucí v teorii sebepercepce.
- Vyjmenovat hlavní autory zabývající se kauzálními atribucemi a charakterizovat jejich přístup.
14. Sociální skupiny
- Definovat pojem sociální skupina a vymezit jeho rozdíl vůči blízkým pojmům.
- Vyjmenovat hlavní charakteristiky sociální skupiny.
- Podrobně charakterizovat typologii skupin podle základních třídících znaků - velikost, uspokojované potřeby, důvod vzniku a organizace života, členství, přináležitost.
15. Struktura a dynamika malé sociální skupiny
- Definovat pojem struktura a dynamika skupiny.
- Popsat obecné parametry struktury vztahů v malé skupině.
- Vyjmenovat a charakterizovat obvyklé sociální pozice ve skupině.
- Vysvětlit proces diferenciace ve skupině.
- Vysvětlit kooperaci a konflikt.
- Charakterizovat druhy vedení ve skupině.
- Vysvětlit pojem sociometrie, popsat obvyklé postupy zjišťování vztahů a pozic ve skupině.
- Popsat obecné parametry vztahů mezi skupinami.
16. Velké sociální skupiny a hromadné chování
- Definovat pojem dav a pojmy blízké - masa, publikum, shluk.
- Charakterizovat principy hromadného/davového chování.
- Popsat základní psychologické teorie hromadného chování, zejména teorie tenze a teorie absence sociální kontroly a dále historické přístupy - S. Freud, G. LeBon, O. y Gasset atd.
17. Sociální vliv ve skupině
- Definovat sociální vliv ve skupině.
- Charakterizovat hlavní teorie sociálního vlivu.
- Vymezit pojem skupinový výkon a objasnit faktory, které jej ovlivňují.
- Vysvětlit sociální facilitaci a sociální inhibici, popsat vývoj poznání o facilitaci/inhibici (Triplett, Travis, Alport, Zajonc).
18. Konformita
- Vysvětlit pojem konformita.
- Definovat rozdíl mezi vnější a vnitřní konformitou, tj. mezi normativním a informačním tlakem většiny.
- Popsat významné výzkumy.
- Vysvětlit rozdíl mezi konformitou a poslušností vůči autoritě.
- Popsat sociální vliv na prosociální chování - rozložení zodpovědnosti a pluralistická ignorance.
- Vysvětlit omezení konformity ve vztahu k inovaci, tj. vlivu menšiny na většinu.
19. Postoje
- Definovat pojem postoj, ukázat rozdíl mezi odborným a laickým významem tohoto slova.
- Popsat vývoj zkoumání postojů v sociální psychologii.
- Vyjmenovat a vysvětlit složky postojů - kognitivní, afektivní, konativní.
- Charakterizovat metody a techniky zjišťování postojů.
20. Utváření a změna postoje
- Vysvětlit způsob utváření postojů a možnosti jejich změny.
- Vysvětlit automatickou aktivaci postojů.
- Charakterizovat různé přístupy ke změně postojů.
- Popsat fáze procesu přesvědčování, vyjmenovat jeho různé aspekty a ohodnotit jejich vliv na efektivitu přesvědčování.
21. Předsudky a stereotypy
- Vysvětlit pojmy předsudek a stereotyp a rozdíl mezi nimi.
- Vymezit pojmy předsudek a stereotyp vůči pojmu postoj.
- Popsat funkce předsudků a stereotypů.
- Rozlišit autostereotypy a heterostereotypy.
- Vysvětlit automatickou aktivaci stereotypů.
22. Hodnotové orientace
- Definovat pojem hodnota ze sociálně-psychologického hlediska.
- Uvést základní koncepce hodnot a způsoby jejich měření.
- Popsat důležité dimenze hodnot.
- Vyjmenovat typy konfliktu hodnot a vysvětlit jejich důsledky.
- Popsat proces vytváření a osvojování hodnot.
- Objasnit souvislosti mezi hodnotami a postoji, mezi hodnotami a osobností a mezi hodnotami a předsudky či stereotypy.
23. Kvalita života
- Uvést hlavní pojetí kvality života.
- Popsat důležité dimenze kvality života a nástroje jejich měření.
- Uvést některé důležité determinanty kvality života.
- Uvést souvislosti mezi hodnotami a kvalitou života a mezi diskriminací a kvalitou života.
Literatura:
Výrost,
J.; Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství.
Výrost,
J.; Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál.
Výrost,
J.; Slaměník, I. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.
Nakonečný,
M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
Mareš,
J.; Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU.
Helus,
Z. (1992). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Janoušek,
J. (1986). Metody sociální psychologie. Praha: SPN.
Hewston,
M. (ed.) (1992). Introduction to Social Psychology: A European Perspektive.
Oxford: Blackwell.
Hogg,
M. A.; Vaughan, G. M. (1995). Social Psychology. An Introduction.
Hertfordshire: Prentice Hall.