Menu

Vyhledávání

< návrat zpět

PhDr. Lenka Hříbková,CSc.


Vzdělání a odborná praxe:
Filozofická fakulta UJEP Brno, obor psychologie, ukončeno 1978.
Studijní pobyt v Psychologickém ústavu ČSAV v Praze, 1979 - 1982.
Rigorózní zkouška na FFUJEP v Brně v roce 1981, PhDr.
Interní vědecká aspirantura (s dvouletým přerušením) v Psychologickém ústavu ČSAV v Praze, 1982 - 1989.
Obhajoba kandidátské disertační práce v roce 1989, CSc. Název práce: K teoretickým a metodologickým problémům psychologie talentu (se zaměřením na otázky identifikace).
do roku 1991 v Psychologickém ústavu ČSAV v odd. psychologie osobnosti.
1991 - 1993 v Ústavu pedagogických a psychologickým výzkumů Pedagogické fakulty v Praze. V této době jsem byla hlavní řešitelkou grantového úkolu MŠMT: Péče o talentovanou populaci v období docházky do základní školy.
1994 - dosud jsem členka katedry pedagogické a školní psychologie na Pedagogické fakultě v Praze kde je začleněna do odd. teoretických základů psychologie a současně spolupracuje s členy odd. školní etnografie.

Pedagogická činnost: Vyučované předměty v studijním oboru psychologie:
Obecná psychologie II - letní semestr (zejména komplex schopnostních dispozic a nekognitivní psychické procesy)
Psychologie osobnosti I, II (spolu s prof. Dr. Z. Helusem, DrSc.) - zimní a letní semestr (zejména problematika struktury a dynamiky osobnosti, osobnostních dispozic, integrita osobnosti, problematika identity)
Klinický seminář školní psychologie (spolu s PhDr. M. Klusákem, CSc) - zimní semestr (seminář má charakter konzultací a cvičení se studenty, kteří současně realizují terénní výzkum, mikroetnografii ze života základní školy)

Vyučované předměty v dalších studijních oborech fakulty:
Nadané děti (psychologická problematika) - zimní a letní semestr
Úvod do psychologie - zimní semestr
Integrované semináře (spolu s pedagogem) - zimní a letní semestr
Vyhlašované diplomové práce ve studijním oboru psychologie zaměřuji na problematiku inteligence, tvořivosti, nadání a představ. Diplomové práce jsou zpracovávány převážně kvalitativní metodologií.

Vědecko-výzkumná činnost: V současné době se jedná o následující grantové projekty a výzkumné záměry:
Žák v měnících se podmínkách současné školy - GA ČR 406/00/0470, hlavní řešitel PhDr. Miroslav Rendl, CSc.

V rámci tohoto longitudinálního sledování souboru dětí od 1. do 9. třídy se zaměřuji na vývoj a změny struktury v kognitivních předpokladech dětí v průběhu školní docházky. Ve výzkumu aplikovaný inteligenční test (zejména 4. revize Standford-Binetovy škály) je zde používán jako soubor různých kognitivních úkolů seřazených v subtestech od jednoduchých k obtížnějším (podle autorů testu). Snahou je odhalit, na základě úspěšnosti řešení položek jednotlivých subtestů testu dětmi souboru, co je nutné bezpečně zvládat a ovládat, např. ve zkušenosti, v kontextu prostředí, v poznávání, aby bylo možné položky subtestů správně a bezproblémově řešit. Tím se ve výzkumu překračuje obvyklá aplikace inteligenčních testů.
Výzkumný záměr 206010 Čeští žáci a základní škola po deseti letech: vývoj a změny pohledem psychologie a oborových didaktik, hlavní řešitel Doc. PhDr. Stanislav Štech, CSc. Zde se zaměřuji na problematiku nadání a nadaných dětí. Ta je tématicky začleněna do okruhu poradenství-v řešitelském týmu je dále didaktická a etnografická skupina. Ve výzkumném záměru se zabývám 2 otázkami: a) vyhledáváním-identifikací nadaných a b) pedagogicko - psychologickou intervencí v práci s nadaným dítětem. Výstupem jsou rozsáhlejší statě k těmto otázkám, které budou publikovány v ediční řadě Poradenství vydavatelstvím naší fakulty.

Můj odborný zájem je soustředěn v okruhu: schopnosti, inteligence, tvořivost, nadání, talent, nadaná osobnost, sociokulturní podmínky a jejich vliv na utváření osobnosti, vyhledávání - identifikace nadaných a jejich rozvíjení - vzdělávání a pedagogicko-psychologická intervence v práci s nadanými.

Výběrová bibliografie:
Hříbková, L.: Nadaný žák na prvním stupni základní školy. In: Vyskočilová, H.(ed.): K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha, PedF UK 1998, str. 112 - 124.
Hříbková, L.: Stát se žákem. In: PSŠE: První třída. Praha, PedF UK 1998, str. 273 - 296.
Hříbková, L.: Osvojování role školáka v první třídě. In: Kučera, M.(ed.): Transmise kultury a škola. Praha, Cahiers du CEFRES, 15, 1999, str. 187 - 196.
Hříbková, L.: Stanford-Binetova inteligenční škála (4.revize) - možnost pro identifikaci nadaných? Psychológia a patopsychológia dieťaťa. č. 3, 1999, str. 236 - 244.
Hříbková, L. - Škaloudová, A.: Veškeré závěrečné zprávy 3. - 7. třída - výstupy řešení grantového úkolu "Žák v měnících se podmínkách současné školy. Praha, Ped. F 1998 - 2001.
Hříbková, L.: Nadání, nadané děti a jejich vyhledávání. In: Hadj-Moussová, Z.- Duplinský, J.(ed.): Poradenství 1. část. Praha, Ped.F (v tisku).