Menu

Vyhledávání

< návrat zpět

PhDr. Miroslav Klusák, CSc.


Vzdělání a odborná praxe:

· graduoval a titul PhDr. získal v oboru klinická psychologie na FF UK v Praze;
· v roce 1987 obhájil kandidátskou disertaci o psychologických aspektech životního prostředí dětí na PsÚ ČSAV
· na PedF UK pracuje od roku 1991- na katedře školní a pedagogické psychologie od roku 1994.

Pedagogická činnost:

·  V pětiletém magisterském oborovém studiu psychologie je vyučujícím v kurzech Vývojová psychologie II a Psychologická metodologie II (garant M. Kučera); garantuje kurzy Klinický seminář školní psychologie a Diplomový seminář I a II.
· Vypisuje témata diplomových prací k problematice: věcné učení na základní škole, dětská kresba v mladším školním věku, herní folklór školních dětí.
·  Věcnému učení na základní škole a hernímu folklóru školních dětí se věnuje též ve výuce pro doktorandy.

Vědecko-výzkumná činnost:

·  Po založení PSŠE se v rámci grantového projektu MŠMT ČR "Život ve škole: analýza metodami pedagogické etnografie" věnoval problematice klimatu ve třídě: jeho vnímání žáky a učitelským strategiím jeho ovlivňování. V rámci grantového úkolu UK č.128 "Osvojování učitelské profese jako proces jejího konstruování" se věnoval problematice badatelské praxe studentů PedF.

·  V rámci longitudinálního výzkumu Pražské skupiny školní etnografie "Žák v měnících se podmínkách současné školy" se věnoval problematice kultivace sémiotické funkce u dětí školního věku: zvláště ve věcném učení v prvouce; v lexikografických praktikách žáků; v žákovském bilancování vlastní vzdělávací kariéry. (Viz http://www.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/vyzkum.htm .)

·  V rámci výzkumného záměru MSM 114100002 "Čeští žáci a základní škola po deseti letech: vývoj a změny pohledem psychologie a oborových didaktik" se věnoval replikaci výzkumu žákovského vnímaní školního klimatu z roku 1991.

·  Spolu s D. Doubkem koordinoval výzkum PSŠE v projektu MŠMT a IPPP ČR „Profi-volba v deváté třídě“.

·  V současnosti spolu s M. Kučerou řeší grantový projekt GA ČR „Hry školních dětí“.

Výběrová bibliografie:

·  Školní klima z perspektivy žáků. (s A. Škaloudovou) -In: Pražská skupina školní etnografie: "Co se v      mládí naučíš..." Praha, PedF UK 1992, s.96-128.

·  Klinický semestr a teoretická inspirace od učitelů z praxe. Pedagogika, 1994, 4, s.389-401.

·  Učitelské strategie práce s kvalitou třídy jako kritérium konstrukce typického klimatu ve třídě. -In:        Pražská skupina školní etnografie: Typy žáků. Praha, PedF UK 1995, s.191-210.

·  Číst, psát, počítat a kreslit? Pedagogika, 1995, 4, s.363 - 372.

·  Osvojování sémiotické funkce. -In: Transmise kultury a škola. Cahiers du CEFRES, 15, Praha 1998, s.41-51.

·   Lexicographic practices of primary school pupils. -In: La transmission du savoir comme probleme culturel et identitaire - The transmission of knowledge as a problem of culture and identity. Praha, Universita Karlova v Praze 2001, s.175-190.

·   Poznávání sociálního prostředí. -In: Kolláriková, Z., Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika - Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, Portál 2001, s.363-400.

·   Imitation versus mimicry in schoolchildren’s games. -In Education-line database [online] Leeds: University of Leeds [added 25. 11. 2002]. Dostupné na WWW: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00002321.htm .

·   Klima ve třídě z perspektivy žáků. In: Pražská skupina školní etnografie: Čeští žáci po deseti letech. Praha: UK PedF, 2004, s. 21-47.

·   Profi-volba v Bílé třídě. -In: Pražská skupina školní etnografie: Profi-volba z deváté třídy. Praha: UK PedF, 2005, s. 139-159.

·   Orientace v čase. -In: Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, s. 50–51, 93, 135, 179, 224, 469-484.

·   Orientace v prostoru. -In: Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy.     Praha: Karolinum, 2005, s. 52–53, 94, 136–137, 180, 225–226, 485-492.

·   Kresba postavy pána. (spolu s J. Slavíkem) -In: Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, s. 35–41, 76–81, 115–120, 162–167, 279-309.