Menu

Vyhledávání

< návrat zpět

PhDr. Ida Viktorová


Vzdělání a odborná praxe:

1980 - 1985 studium oboru pedagogika- psychologie na FF UK Praha

1985 - 1990 působila v Pedagogickém ústavu J.A.Komenského ČSAV

1990 - 1994 Ústavu pedagogických a psychologických výzkumů PedF UK

od r.1991 člen Pražské skupiny školní etnografie

a od roku 1994 pracuje na Katedře pedagogické a školní psychologie PedF UK Praha

Pedagogická činnost v současné době:

Kurz "Rodiče - děti- učitelé ve vzájemné interakci" pro studenty učitelství i studenty psychologie. Kurz je zaměřený na psychologické aspekty kontaktů a komunikace mezi rodinou a školou včetně aktivní role dětí v ní. Obsahuje i práci s empirickým materiálem.

Integrované semináře v rámci klinického modulu pro studenty VVP. Zaměřuje se hlavně na žáka prostřednictvím individuální učební práce s dítětem, rozhovorů, pozorování, reflexe vlastního působení a jejich analýzy.

Vývojová psychologie pro studenty učitelství 1. stupně v celoživotním vzdělávání.

Vědecko - výzkumná činnost:

V rámci longitudinálního výzkumu "Žák v měnících se podmínkách současné školy" (GAČR 1994-2002) výzkumná témata: psaní a čtení dětí, písemná produkce dětí, a to školní vs. neškolní, literární vs. neliterární, např. čtenářské deníky, slohové práce, knihy psané dětmi (autorské texty jako pohádky, povídky nebo básničky), deníky, dopisy ad.

Další vědecké zájmy: vztahy rodiny a školy, aktivity dítěte mezi rodinou a školou, profesionální orientace jako produkt rodiny, rodinný příběh.

Výběrová bibliografie:

Viktorová, I.- Štech, S.: Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní (Parents view of school and relationship children-school). In: PSŠE: Co se v mládí naučíš. Praha, PedF UK 2001. Supplementum 77, s.144-164.

Viktorová,I.: Ľ école dans les mythes familiaux. IN: CD-ROM de la Biennale de ľ Education et de la Formation 1996. Paris APRIEF 1996

Viktorová, I.: La production de textes extra- scolaires par les enfants de CE1 et CE2. IN: CD-ROM de la Biennale de ľ Education et de la Formation 1998. Paris, APRIEF 1998

Viktorová, I.: Písemná produkce osmi - devítiletých dětí: výměna a vyjednávání (The written production of eight - nine years old children). In: Transmise kultury a škola. Cahier CeFRes č. 15, s.151-158. Praha, CeFRes 1998

Viktorová,I.: Les formes de la transformation des textes littéraires par les enfants (Forms of transformation of children literary texts). In: La Transmission du savoir comme probleme culturel et identitaire (eds. M.Kučera, J.Y.Rochex, S.Štech). Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum Praha 2001, s. 155 - 164.

Štech, S. - Viktorová, I.: Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu (Relationship between family and school- searching for a dialogue). In : Předškolní a primární pedagogika (eds. Kolláriková, Z., Pupala, B.). Praha, Portál 2001, s. 57 - 94.

Pražská skupin školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha, Karolinum 2005