UNIVERZITA KARLOVA - PEDAGOGICKÁ FAKULTA

Faktor 1
V případě faktoru 1 všechny metody extrakce a rotace vedou k obdobným výsledkům. Téměř všechny metody ve faktoru 1 sdružují hodnoty Pomáhat všude, kde je potřeba, Mít pocit, že jsem někomu užitečný, Být tolerantní, žít v dobrém vztahu s lidmi, Naučit se poctivě pracovat, odevzdávat co nejlepší výkon. Dále pak hodnoty Žít ve správné rodině, Najít si dobrého životního partnera. Druhou skupinu hodnot jde pak z určitého úhlu pohledu interpretovat jako zázemí jednotlivce, jakési podmínky, které umožňují chovat se čestně.

Výjimkou je metoda hlavních komponent s rotací Varimax a metoda maximální věrohodnosti s rotací Oblimin, které kromě zmíněných zahrnují rovněž hodnotu Nemít velké zdravotní problémy (lze zahrnout do zázemí). Metoda maximální věrohodnosti s rotací Equamax nevysvětluje hodnotu Mít pocit, že jsem někomu užitečný a metody maximální věrohodnosti s rotací Quartimax Oblimin navíc ve faktoru 1 obsahují i hodnotu Být hrdý na zemi kde jsem se narodil (lze zahrnout do zázemí). Nutno však podotknout, že zmíněné přidané hodnoty jsou ve směs vysvětlovány i ostatními metodami, ale ne tak silně, aby to bylo významné.


Faktor 1 lze nazvat faktorem mé vlastní hodnoty ve smyslu morálky (morálky mě jako jednotlivce, mé rodiny, mého širšího společenství, mé země). Všechny hodnoty se dají zahrnout do skupiny hodnot, které jsou důležité pro fungování společnosti. Čestnost lidí a dobré vztahy mezi nimi, fungování partnerských svazků a potažmo fungování celých rodin jsou stavebními kameny fungování celé společnosti (celé země, na kterou můžu být hrdý). Do tohoto konceptu na první pohled nezapadá hodnota týkající se vlastního zdraví. Vlastní zdravotní stav však může souviset s podmínkami k tomu, abych se mohl chovat čestně, abych mohl být k užitku své společnosti.

 

Faktor 2
V případě faktoru 2 lze výsledky různých metod extrakce a rotace rozdělit do dvou skupin.
Skupina A
Podobné výsledky dostáváme od metod s rotací Varimax (všechny typy extrakce) a od metody maximální věrohodnosti s rotací Equamax. V případě těchto metod faktor 2 vysvětluje následující hodnoty: Žít ve zdravém životním prostředí a Být hrdý na zemi, kde jsem se narodil (podmínky k výkonu) a dále pak hodnoty Být vzdělaný, mít velké znalosti a Naučit se poctivě pracovat, odevzdávat co nejvyšší výkon.


Faktor 2 lze tedy takto pojmenovat jako faktor mé vlastní hodnoty ve smyslu výkonu (mého osobního, i výkonu mé společnosti). Všechny hodnoty souvisí s výkonem, s výkonem jež je měřítkem mých vlastních schopností, případně schopností celé společnosti.

Hodnota Naučit se poctivě pracovat, odevzdávat co nejlepší výkon, je součástí jak prvního, tak i druhého faktoru. Lze se domnívat, že první část hodnoty (naučit se poctivě pracovat) souvisí spíše s faktorem morálním a druhá část hodnoty (odevzdávat co nejvyšší výkon) souvisí spíše s výkonnostním faktorem.
Hodnota Být vzdělaný, mít velké znalosti souvisí již se zmíněným měřítkem mé hodnoty (čím víc umím, tím mohu dosahovat větších výkonů a i si sebe víc vážit).
Hodnota Žít ve zdravém životním prostředím nemusí zahrnovat pouze fakt života ve zdravém prostředí. Takovéto vysvětlení by bylo příliš prvoplánové. Implicitně tato hodnota může zahrnovat rovněž mou vlastní zásluhu (můj výkon?), resp. zásluhu celé mé společnosti o to, aby prostředí ve kterém žijeme bylo zdravé. Na společnost které se toto podaří pak mohu být právem hrdý. A nebo opačně? Jen společnost na kterou mohu být hrdý, může tvořit zdravé životní prostředí?
Skupina B
Naprosto odlišné výsledky dostaneme použitím metod maximální věrohodnosti s rotací Quartimax a s rotací Oblimin. Faktor 2 v tomto případě vysvětluje tyto hodnoty: Dobře vypadat, Mít pěkný osobní vzhled, Být ve svém budoucím životě úspěšný, Umět se prosadit, mít dobré nápady (významně pouze při rotaci Oblimin) a Žít v blahobytu, mít hodně peněz.
S výjimkou hodnoty Umět se prosadit, mít dobré nápady jde vesměs o hodnoty materiálnějšího, povrchnějšího charakteru. Za určitých okolností lze však takto interpretovat i zmiňovanou hodnotu Umět se prosadit, mít dobré nápady. Umět se prosadit může být prostředkem k žití v blahobytu atd. Nejedná se o nápady, které povedou k tomu, abych si sám sebe vážil za svůj výkon. „Produkovat nápady“ není cílem, ale cestou k dosažení finančního ohodnocení. Nápady nejsou produkovány za účelem mé vlastní hodnoty, ale za účelem zisku. Cílem prosazení není vlastní výkon, vlastní hodnota, ale peníze, příp. úspěch. Nejedná se však úspěch sloužící tomu, abych si sebe vážil, ale úspěch „pro druhé“ (pokud budu úspěšný, budu působit věrohodné a pravděpodobnost mého dalšího zisku se zvyšuje).


Takto získaný faktor 2 tedy můžeme pojmenovat jako faktor materiálních hodnot.

Faktor 3
Faktor 3 nám přináší výsledky analogické tomu, co přinesl faktor 2.
Skupina A
Podobné výsledky opět přináší metody s rotací Varimax (všechny typy extrakce), a metoda maximální věrohodnosti s rotací Equamax. Výsledky jsou totožné s výsledky získanými metodami maximální věrohodností s rotací Quartimax a s rotací Oblimin v předchozí úloze. Jedná se o hodnoty Dobře vypadat, mít pěkný osobní vzhled, Být ve svém budoucím životě úspěšný, Umět se prosadit, mít dobré nápady (významně pouze Varimax - oba 8 a 12) a Žít v blahobytu, mít hodně peněz.


Takto vymezený faktor lze opět pojmenovat jako faktor materiálních hodnot.

Skupina B
Situace je podobná i u metody maximální věrohodnosti s rotací Oblimin – výsledky jsou analogické tomu, co vyprodukovaly metody s rotací Varimax (všechny typy extrakce) a s rotací Equamax u faktoru 2. Jedná se o hodnoty Žít ve zdravém životním prostředí a Být hrdý na zemi, kde jsem se narodil (podmínky k výkonu) a dále pak hodnoty Být vzdělaný, mít velké znalosti a Naučit se poctivě pracovat, odevzdávat co nejvyšší výkon.


3. faktor získaný metodou Oblimin lze nazvat jako faktor mé vlastní hodnoty ve smyslu výkonu.

Stejný název faktoru bude platit i u výsledků získaných metodou maximální věrohodnosti s rotací Quartimax. Zde ale faktor 3 vysvětluje významně pouze hodnotu Být vzdělaný, mít velké znalosti. Týká pouze vlastních znalostí, které nutně nemusí sloužit výkonu. Zároveň je zde nalezena záporná (nevýznamná) korelace s hodnotou. Chovat se vždy tak, aby si mne lidé vážili. Jakoby děti připouštěly to, že vlastní výkon a postavení jde někdy proti morálním zásadám a přesvědčením(faktor 1).

Faktor 4
V případě faktoru 4 všechny metody přinášejí obdobné výsledky. Všechny vysvětlují hodnotu Umět se o sebe postarat, být samostatný. Kromě metody maximální věrohodnosti s rotací Equamax všechny metody přinášejí více či méně významnou zápornou korelaci s hodnotou Žít ve shodě se svojí náboženskou vírou (která se v mysli dětí zřejmě staví proti vlastní samostatnosti). U většiny metod nalézáme korelaci s hodnotou Najít si dobrého životního partnera (korelace není statisticky významná). Děti tedy zřejmě samostatnost interpretují jakožto samostatnost od rodičů (a možná i od víry, která jim rodiči byla vštěpována). Nejedná se však o samostatnost absolutní. Najít si dobrého životního partnera totiž může pomoci k osamostatnění se od primární rodiny.


Faktor 4 lze nazvat jako faktor autonomie ve smyslu odpoutání se od vlastní rodiny.

Shrnutí:
S výjimkou metody maximální věrohodnosti s rotací Quartimax můžeme říci, že všechny metody poskytly obdobné výsledky (i když došlo k prohození faktorů 2 a 3). Pro vhodnější interpretaci faktoru 3 v případě metody rotace Quartimax se zdá, že tato metoda by pro náš případ byla nejvhodnější. Na druhou stranu faktory získané metodou maximální věrohodnosti s rotací Quartimax vysvětlují nejnižší počet hodnot. Z tohoto úhlu pohledu je zřejmě nejvhodnější metoda rotace Varimax (nezávisle na metodě extrakce).