UNIVERZITA KARLOVA - PEDAGOGICKÁ FAKULTA

Interpretace faktorů

Všeobecná praxe při interpretaci faktorů spočívá v tom, že popisujeme faktor jako něco, co je obsahově společné s těmi proměnnými, které mají u tohoto faktoru vysoké faktorové zátěže. Pokud se vyskytnou vysoké záporné zátěže, je možné si je představit jako skórované na opačné škále. Takovou opačně skórovanou škálou je například známkování ve škole. Na rozdíl od téměř všech typů testů, jejichž skóre stoupá se stoupajícím výkonem či schopností, známka se stoupajícím výkonem klesá. Je proto například pravidlem, že je-li výsledkem faktorové analýzy faktor s vysokými faktorovými zátěžemi u didaktických testů, testů schopností a známkou, mají faktorové zátěže u testů opačné znaménko než faktorová zátěž u známky.

Při interpretaci faktorů je třeba být opatrný a zamýšlet se nad tím, zda za pojmenováním faktoru skutečně stojí jeho reálná existence. Je třeba si uvědomit, že názvy faktorů jsou pouze pokusy stručně vystihnout jejich podstatu.