Specializační studium školního poradenství
inovace vzdělávacího programu pro učitele - výchovné poradce
Vzdělávací program profesionální přípravy učitelů-výchovných poradců garantujeme a realizujeme od školního roku 1992/93. Vzdělávací program průběžně aktualizujeme a stále jej nepovažujeme za konečnou variantu. Nová legislativa i přijatá vyhláška a poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních se promítá do koncepce pojetí odborných kompetencí učitelů-výchovných poradců.
V současné době se snažíme odborně přispět k vytvoření rámcových modelů profesionální přípravy učitelů-výchovných poradců a učitelů-školních metodiků prevence.
Reagujeme tak na zdůrazňované potřeby odborného růstu školských poradenských pracovníků i na posílení poradenských služeb ve škole ve smyslu primární prevence výukových i výchovných problémů.
Charakteristika vzdělávacího programu
Studium je určeno učitelům, kteří vykonávají (či předpokládají, že budou vykonávat) funkci výchovného poradce na škole. Vzdělávací program je zaměřen na získání odborných znalostí a dovedností v pedagogicko-poradenském směru. Konkretizace cílů:
· Prohloubit vhled do poradenských problémů a jejich příčin studiem poradenské psychologie a poradenských teorií.
· Rozvíjet poradenské dovednosti a metody v oblasti diagnostiky a intervence jak při poradenských, tak i konzultačních aktivitách učitelů-výchovných poradců.
· Zaměřit pozornost k výukovým obtížím, zvláště specifickým poruchám učení a relativní školní neúspěšnosti.
· Prohloubit vhled do problematiky sociopatogenních jevů, zvl. poruch chování ve školním věku. Zaměřit se na prevenci vzniku nežádoucích projevů sociálního a morálního chování.
· Učit frekventanty přesnějšímu vnímání skupinové dynamiky a dovednosti optimálně zasahovat do skupinového procesu. Optimalizace vedení školních tříd a žákovských skupin.
· Orientovat učitele-výchovné poradce na odbornou kooperaci se školskými a zdravotními institucemi a úřady práce, především na pracovní kontakty s regionální PPP, SPC a SVP s nimiž tvoří školský poradenský systém.
Tematické studijní okruhy
· Poradenské služby poskytované ve škole (k vyhlášce č. 72/2005 Sb., O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
· Úvod do poradenství.
· Repetitorium vývojové psychologie.
· Rodina v pedagogicko-psychologickém poradenství.
· Vztahy mezi rodinou a školou.
· Psychopatologie.
· Motivace žáků k učení.
· Dovednosti myslet a učit se.
· Profesionální a kariérové poradenství .
· Práce se školní třídou jako skupinou podle sociálně psychologických a poradenských principů.
· Specifické poruchy učení a chování.
· Nadaný žák.
· Poradenská komunikace, techniky a dovednosti.
· Krizová intervence.
· Výcvik sociálně-psychologických dovedností.
Časový plán
Studium je realizováno formou kombinovaného studia ve čtyřech semestrech.
Časová dotace: celkem 250 hodin: 200 hodin přímé odborné konzultační činnosti, 50 hod. nepřímá výuka - samostatné studijní a poradenské aktivity frekventantů.
Formy výuky: přednášky, cvičení, skupinové formy práce, výcvik v sociálních dovednostech, individuální konzultace. Výuka probíhá 1x za měsíc a ve dvou studijních blocích.
Do časového plánu je potřebné zahrnout též individuální stáže frekventantů v PPP, SPC, ÚP a specializovaných třídách ZŠ, dále pak samostatné poradenské aktivity s následnou analýzou v seminářích - nepřímá výuka.
Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce s akcentem na poradenskou intervenci. Absolvent získává osvědčení o absolvování kvalifikačního specializačního studia pro učitele výchovné poradce jako přílohu k vysokoškolskému diplomu.
Vzdělávací programu pro učitele - školní metodiky prevence (ŠMP)
Prvý rok studia ŠMP
- obsahově shodný jak pro učitele - výchovné poradce, kteří se primárně zaměřují na vzdělávací potřeby žáků a na kariérové poradenství, tak pro učitele ŠMP.
Základní témata z poradenství, poradenské psychologie, školní psychologie jsou potřebným odborným předpokladem ke studiu specializovaných témat pro ŠMP.
Druhý rok studia ŠMP
Učební kurikulum vychází z předpokládaných standardních činností školního metodika prevence. ŠMP budou garantovat metodické a organizační činnosti v oblasti prevence sociálního a morálního rozvoje žáků a studentů. (Poznámka: V současné terminologii se užívá termínu prevence sociálně nežádoucích jevů, dále SNJ.) Metodicky budou participovat na minimálním programu prevence na škole, spolupracovat s místním regionálním metodikem prevence i s odbornými pracovišti jako SVP, krizová centra a další.
Konkretizace témat - studijních plánů pro specializaci ŠMP v 2. ročníku studia
· Repetitorium vývojové psychologie a variability vývoje se zaměřením na vývoj emoční, sociální a morální.
· Sociální vlivy ve formování osobnosti.
· Děti se sociokulturním handicapem.
· Práce se školní třídou jako skupinou podle sociálně psychologických a poradenských principů.
· Pedagogicko - psychologické vedení školní třídy.
· Monitoring ve třídě.
· Skupinové poradenství.
· Gender v práci školních metodiků prevence. Genderové zatížení pedagogické reality.
· Problémové rodiny a možnosti intervence školního metodika prevence.
· Psychosociální výcvik - pro specializaci ŠMP.
· Primární prevence - základy.
· Vývojová specifika mající vliv na vznik rizikového chování.
· Agresivita dětí ve škole.
· Závislosti - etiologie, symptomy, intervence.
· Autodiagnostika učitele.