Menu

Vyhledávání

< návrat zpět

PhDr. Miloš Kučera, CSc.


Vzdělání a odborná praxe

· 1973 - 1978: studium psychologie na Filozofické fakultě UK v Praze

· 1979 - 1989: aspirantura a později zaměstnání v Psychologickém ústavu ČSAV, kandidátská práce (CSc.) "Vybrané teorie interpretace a možnosti jejich aplikace v psychologii" (obhajoba 1986)

· 1989 - 1990: v odboru výzkumu diváka a diváckého ohlasu v Československé televizi

· 1990 - 1994: v Ústavu pedagogických a psychologických výzkumů Pedagogické fakulty UK

· od 1991: v týmu Pražská skupina školní etnografie, zahájení terénního výzkumu na školách

· 1994 - dosud: na katedře pedagogické a školní psychologie (oddělení školní etnografie) Pedagogické fakulty

Pedagogická činnost

· zejména výuka kvalitativní metodologie (kurs Psychologická metodologie II., zejména s M. Klusákem), dříve na tématu Herní folklór školních dětí, od školního roku 2001/2002 na tématu Gramotnost: pojem, složky, ontogeneze

· výuka vývojové psychologie zejména školního věku (spolu s dalšími členy PSŠE)

· výuka v diplomových seminářích

· vypisuje diplomové práce dvojího druhu: na téma forem sociálního života ve třídě (lásky, kamarádství, hry, sbírky aj.) a na téma čtení / psaní (čtenářská gramotnost, osvojování českého jazyka, dyslexie z hlediska tzv.grafické kultury)

· vedení prací (např. bakalářských esejů pro Fakultu humanitních studií) uskutečněných kvalitativní metodologií

Vědecko-výzkumná činnost

· od r. 1994 do r. 2003 účast na longitudinálním výzkumu PSŠE Dítě v měnících se podmínkách současné školy, kde má na starosti oblast čtení (čtení / psaní s I. Viktorovou) z hlediska školní vývojové psychologie

· vlastní výzkum a publikace zejména k formám života ve třídě

Výběrová bibliografie

· Kučera, M.: Vybrané teorie interpretace a možnosti jejich aplikace v psychologii. Praha, Psychologický ústav ČSAV 1985. -359 s. (Selected interpretation theories and their possible implementation in psychology.)

· Kučera, M. - Štech, S. : Konkrétní psychologie Georgese Politzera. Praha, Univerzita Karlova 1989. - 327 s. (The ´concrete´psychology of Georges Politzer.)

· Kučera, M. : Školní etnografie: přehled problematiky. -Studia Paedagogica, č. 8, 1992. -28 s. (School Ethnography: an Overview.)

· Kučera, M. : Láska v jedenácti a dvanácti. - Pedagogika, č. 1, 1994, s. 68-79.(Love at eleven-twelwe.)

· Kučera, M. : K problematice hry: příklad pubertální třídy. - Lidé města, 1999, č. 1, s. 3-28. (On the Problem of Game: Example of a Teen-age Class.)

· Kučera, M. : Morálka sublimace. -Pedagogika, 1999, č. 4, s. 370-384. (Sublimation and Its Ethics.)

· Kučera, M. - Rochex, J.-Y. - Štech, S. (Eds.): La transmission du savoir comme probléme culturel et identitaire/ The transmission f knowledge as a problem of culture and identity. Praha, Karolinum 2001. -248 s.

· Kučera, M (Ed.).: Dítě a hra. -Pedagogika, 2001, č. 4 (Monotématické číslo.) (The Child and the Game.)

Další informace

· texty na internetu (mimo domovské stránky katedry a Pražské skupiny): Kučera, M. : Devatero řemesel. Kvalitativní výzkum v pedagogice v ČR.
Kučera, M.: Prezentace pedagogického kvalitativního výzkumu: Formy citu v pubertální třídě.
Přednášky z konference "Kvalitativní výzkum v pedagogice, v psychologii a v sociologii v ČR", Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity, Brno, 21. 6. 2002.
Na adrese www.doktorandi.cz a wp.wpublisher.cz/doktorandi

· zahraniční spolupráce zejména s Université Paris 8 (tým ESCOL, později síť RESEIDA), kontakty na britskou školní etnografii (Peter Woods)

· "oblíbené", "bookmarks": Sigmund Freud, Jacques Lacan, Ludwig Wittgenstein, Emil Zátopek