< návrat zpět

Dítě s ADHD ve školní třídě, případová studie

Autor: Monika Jiranová

Vedoucí: Mgr. et PhDr. Veronika Pavlas Martanová

Oponent: PaedDr. PhDr. Anna Kucharská, Ph.D.

Anotace:

Případová studie pojednává o žákovi třetí třídy základní školy, který má diagnostikován syndrom ADHD (attention deficit hyperaktivity disorder), tedy syndrom hyperaktivity a poruchy pozornosti, dle MKN-10 je řazen mezi hyperkinetické poruchy. V první části se může čtenář seznámit nejen s diagnostickými kritérii i symptomy syndromu, ale i s terapeutickými postupy a výchovnými i pedagogickými principy ve vedení dítěte a žáka s ADHD. Výzkumná část je pak zaměřena na konkrétního žáka, na popis jeho obtíží v průběhu života, na způsob, jakým se jeho diagnóza projevuje, jaký má vliv na jeho interakce ve školním i rodinném prostředí a jak bylo v praxi postupováno, aby bylo dosaženo nápravy. Cílem mé práce je popsat typické projevy a zákonitosti chování dítěte s ADHD, dopady tohoto chování na okolí dítěte, jak v domácím, tak ve školním prostředí, a věnovat se jejich srovnání s odbornou literaturou. Význam své práce nalézám v propojení teorie a jejího naplňování v praxi v uvedené oblasti, v získávání podnětů pro práci s těmito dětmi, v možnosti osvětlit určité problematické situace a zamyslet se nad jejich řešením.