< návrat zpět

Časová perspektiva studentů gymnázia

Autor: Radka Havlíčková

Vedoucí: Doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.

Oponent: PhDr. Josef Duplinský, CSc.

Anotace:

Bakalářská práce se zabývá problematikou časové perspektivy studentů gymnázia. Celý text je rozdělen do dvou částí - teoretickou a praktickou, přičemž důraz je kladen na část praktickou. První část se zabývá teoretickou koncepcí časové perspektivy. Jsou prezentovány poznatky o vnímání času, vlivu času na chování a souvislosti časové perspektivy a výkonové motivace. Podrobněji představuji teorii osobnostně motivační koncepci časové perspektivy evropského odborníka Josepha Nuttina, dále teorii amerického sociálního psychologa Phillipa Zimbarda. Z domácích autorů se zmiňuji o konceptu časové perspektivy Isabelly Pavelkové. Tyto teorie doplňuji poznatky zejména Raynera, Gjesmeho a Fraisse. Na konci kapitoly pojednávám o diagnostice, kde podrobněji představuji metody již zmíněných třech autorů. V praktické části se zabývám výzkumem, který byl realizován v březnu 2010 u studentů septimy čáslavského gymnázia. Pomocí dotazníkových metod bylo zjišťováno, jak se staví ke svému životu a především pak ke své budoucnosti. Obsahové analýza metody Nejdůležitější události života umožnila zjistit, nad jakými tématy studenti přemýšlejí. Časová analýza zařadila tyto témata do jednotlivých časových rámců a pomohla tak zjistit, jak vzdálená budoucnost je pro studenty dominantní. Další metody pomohly zjistit, jak rozvinutou časovou perspektivu studenti mají a v jakém z pěti faktoru dotazníku ZTPI studenti inklinují. Faktorová analýza byla provedena na data sebraná dotazníkem PO6 a rozdělila studenty do pěti faktorů.