< návrat zpět

Ortografické uvědomování na počátku vývoje psaní a čtení

Autor: Barbora Šeráková

Vedoucí: Mgr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.

Oponent: Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.

Anotace:

Ústředním tématem této práce je ortografické uvědomování v předškolním a raném školním věku. Práci můžeme rozdělit na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části práce bylo podat ucelený výklad fenoménu ortografického uvědomování, popsat jeho projevy, naznačit jeho místo ve vývoji gramotnosti, v takové podobě, v jaké o něm hovoří mezinárodní literatura, v rámci psycholingvistického přístupu k vývoji gramotnosti. V praktické části práce se autorka zabývá pilotní verzí testu ortografického uvědomování, který vznikl v rámci výzkumné studie pracovníků Katedry Psychologie Pedf UK, která patří do rozsáhlého výzkumného projektu, vystupujícího pod akronymem „ELDEL". Cílem praktické části práce je zhodnocení (evaluace) tohoto diagnostického materiálu pro potřeby potencionálního užití v odborné praxi.