< návrat zpět

Porozumění přechodně víceznačným větám - příprava psychologického experimentu

Autor: Tereza Kučerová

Vedoucí: Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.

Oponent: Mgr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.

Anotace:
Práce se věnuje problematice porozumění přechodně víceznačným větám v češtině. Seznamuje čtenáře s problematikou čtení víceznačných vět v teoretické rovině. V praktické části bylo na experimentálním materiálu (konkrétní typ syntakticky víceznačných vět) ověřováno, zda je čtení těchto vět dle předpokladu pomalejší než čtení strukturně (i významově) obdobných vět jednoznačných. Dále jsem se snažila najít faktory, které mohou dobu čtení víceznačných vět ovlivnit, konkrétně jsem soustředila pozornost na délku věty a obtížnost její srozumitelnosti. Z metodologického hlediska bylo potřeba vytvořit samotný experimentální materiál, realizovat dotazníkové šetření, a následně administrovat počítačový experiment, jehož základem byla metoda self-paced reading. Získaná data byla dále statisticky analyzována za účelem zodpovězení položených otázek.