Struktura činností rodičů předškolních dětí ve vztahu k předpokladům rozvoje
Autor: Eliška Kulhánková
Vedoucí: Mgr. Gabriela Seidlová-Málková, Ph.D.
Oponent: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Anotace:
Bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného prostředí na vývoj tzv. předpokladů
gramotnosti u předškolních dětí. Konkrétní činnosti rodičů byly sledovány
prostřednictvím dotazníku pro rodiče/pečovatele, který byl původně vytvořen pro
potřeby mezinárodní longitudinální studie ELDEL, „Předpoklady rozvoje gramotnosti v
evropských jazycích". Cílem bakalářské práce je popsat strukturu činností rodičů
předškolních dětí s otázkou, zda se tato struktura činností liší podle vzdělání
rodičů. Výsledky naznačují, že rodiče s nižším vzděláním (základním a bez maturity)
preferují činnosti zaměřené na formální aspekty psaného jazyka (učení písmen),
zatímco rodiče s vyšším vzděláním (vysokoškolským) se ve větší míře zaměřují na
neformální, tj. obsahové aspekty (frekvence společného čtení s dítětem).